:: Pukul Berapa Tok Harimau ::

Tuesday, December 22, 2009

Sejauhmana Keberkesanan Bekerja Di Rumah


Berita Utama jam 8 malam semalam telah memberitahu bahawa JKR telah mengumumkan sebanyak 39 kakitangannya akan mengukuti skim perintis bekerja dari rumah. Ini bermakna mereka yang telah terpilih hanya akan bekerja di rumah tanpa perlu ke pejabat. So interesting! kan?

So, ape pendapat korang berkenaan dengan benda nie? Bagi aku ia adalah satu permulaan untuk mengubah budaya hidup masyarakat di Malaysia ini. Ada kebaikan dan juga keburukan bekerja dari rumah ini. Persoalannya, adakah bekerja dari rumah lebih efisyen dan effective? Aku tidak membangkang untuk perkara ini kerana bagi aku, situasi begini dapat memberi kesan positif dari segi perbelanjaan isi rumah dan kesan kepada kesesakan dijalan raya. Apabila ramai yang bekerja dirumah, so mungkin kesesakan yang selalu terjadi pada waktu pagi akan berkurangan. Walaubagaimana pun, perkara ini perlu diteliti dengan betul sekirannya hendak dilaksanakan. Bagaimana pula dengan pengawasan terhadap staf yang bekerja dirumah? Adakah mereka betul2 buat kerja atau sekadar hanya beberapa minit duduk di depan komputer dan selepas itu mereka boleh bebas ke mana-mana. So, di sini integriti individu tersebut perlulah ada dan dipertingkatkan.
Fikir-fikirkan lah yer kawan2..:)

2 comments:

  1. even negara maju seperti US, England dan Australia dah lama wat macam nie..hehe

    ReplyDelete
  2. keje kat umah nie banyak 'pros n corn' kalu kebanyakkan negara maju buat benda yang sama... tak heran la jugak remaja2 kat negara maju lebih pandai buat money dari cari money...coz dieorang pandang benda nie wide so kalu malaysia jd folowwer satu ide yang baik...tapi sikap, cara dan nilai masyarakat sekarang jugak harus berubah kepada lebih bersungguh....

    ReplyDelete